Saturday 14 April 2012

melaka bandaraya bersejarah


MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH OH YEAH..!!


Assalamualaikum kepada umat manusia yang tengah membaca post ni..ape kabau sume?? Post kali ni saya nak cerite lain cikit pulak..hehe korang tau tak ape die..mesti korang tak tau kan..hahaha saya dah agak dah..okey2 serius2..emm hari ni saya nak cerite cikit pasal negeri pulak..nak tau negeri ape?? Hah ni yang saya nak cerite ni..hari ni saya nak cerite pasal negeri Melaka..nak tau nape saya nak cerite pasal negeri ni??..sebabnya saya lahir kat negeri ni lar negeri Melaka bersejarah tuu..hohoho(ayat bangga)..ok2 pertama sekali saya berasa amat bersyukur sekali kerana telah dilahirkan di negeri Melaka ini iaitu negeri yang menyimpan begitu banyak sejarahnya dan lagendanya..mungkin bagi yang tak lahir kat negeri Melaka ni tengok macam biase je kan tapi sebenarnya Melaka ni memang best dan menarik untuk dikunjungi serta dilawati seperti slogan negeri melaka sendiri iaitu `Melawat Melaka Bersejarah Bererti Melawat Malaysia`..hehehe..okey kita mulakan dengan sejarah negeri Melaka ni dulu yer..jom layan(malas nak tulis panjang2 lar..korang tekan jelar kat link tu yer)..hehehe..:D

http://www.cuti.my/guide_melaka.htm (tekan CTRL + Click untuk buka link)


okey kat bawah ni ade peta untuk negeri Melaka..walaupun Melaka ni kecik jer tapi telah banyak menyimpan sejarah di tanah melayu kita ni a.k.a Malaysia..kalau korang free cuti2 ni rajin2 lar melawat Melaka ni yer..hahaha..aku tau korang blaja pon kat Melaka jugak tapi kurang gi jalan2 kan..hahaha..:D



peta perjalanan ke melaka


tempat-tempat yang menarik yang ada di melaka


okey..jom kite tengok pula tempat2 yang menarik yang ade kat melaka ni..hahaha..jom layan sekali lagi


gambar kat dalam ni sumenyer ade dekat Bandar Hilir iaitu A Famosa, kincir angin, gereja st.paul(warne putih ), gereja st.christ(bangunan merah) dah sebagainyalah


hah gambar yang ni pulak ialah replika istana kesultanan melayu melaka..ni baru replika jer kalau betul2 tu xtau lar besar manekan..hahaha


okey yang ni pulak ialah melaka river cruise yang terdapat di sepanjang sungai melaka..emm harga untuk sorang x brape ingat lar sebab dah lama x naik bende ni..tapi yang pasti kalau nak naik bende ni memang kene bayarlah kan..hahaha


tempat ni famous jugak kat melaka..nak tau ape tempat ni??..ni orang panggil Jonker Walk..kalau kat sini memang terbaik lar tempat die..macam2 barang ade..cakap jer ape korang nak sume ade kat cni lar..


yang ni pulak nama die flor de mar atau muzium samudera..kat dalam kapal ni ade macam2 khazanah yang tersimpan kat dalamnya antaranya ialah tembikar2 lama yang digunakan masa zaman portugis dulu dan ade juga tersimpan senjata2 lama yang digunakan untuk berperang dulu..


yang ni namanya Masjid Selat Melaka..terletak betul2 berhadapan dengan selat Melaka..masjid ni memang cantik dan lawa..kalau korang pergi kat cni memang sesuai untuk wat scene photoshot kot..hehehe

Sebenarnye banyak lagi tempat2 menarik kat Melaka ni kalau korang nak tau tapi disebabkan banyak sangat tular yang buat saya penat nak mengupload gambarnyer pon adoiii..so kalau nak tau tempat2 menarik tu korang just tekan kat link bawah ni yer..hehehe..^_^


cukup sudah sampai di sini sahaja post saya kali ini nanti kite jumpe lagi yer..salam..:D 














No comments:

Post a Comment